ELEKTRONICKÁ
EVIDENCE TRŽEB (EET)
EET
se v programu VYRAEX týká faktur a dodacích listů (obecně dokladů)
hrazených v hotovosti. Doklady se do EET neodesílají v okamžiku pořízení
dokladu, ale až při tisku. Podmínkou pro
odeslání do EET je, že doklad má vyplněno datum úhrady. Doklady bez
zadaného data úhrady nejsou při tisku odesílány do EET. To znamená, že po
pořízení dokladu za hotové má obsluha možnost doklad vymazat nebo opakovaně
opravovat i tisknout do té doby, než je spuštěn tisk dokladu se zadaným datem
úhrady.
Při
tisku dokladu (resp. těsně před jeho vytištěním) program automaticky spustí
proces pro zaevidování dokladu do systému EET na portálu Finanční správy (server
EET). Při této operaci mohou nastat následující situace:
Doklad by úspěšně zaevidován
Pokud
byl doklad úspěšně zaevidován na serveru EET, je mu přidělen unikátní
fiskální identifikační kód (FIK), který se vytiskne na dokladu. Doklad je
automaticky uzamčen a není možné ho již opravit ani vymazat. Při opakovaném
tisku dokladu už k další evidenci na serveru EET nedochází a doklad se vytiskne
ve shodné podobě jako při prvním tisku.
Doklad nebyl zaevidován
V důsledku poruchy technického zařízení, výpadku internetové komunikace na počítači uživatele atd. se muže stát, že doklad nebude možné na serveru EET zaevidovat. V takovém případě program během 2 – 5 sekund automaticky přeruší pokus o evidenci dokladu, do kódu FIK přiřadí hodnotu 1 a vygeneruje podpisový kód poplatníka (PKP), který se vytiskne na dokladu místo kódu FIK. Doklad je automaticky uzamčen a není možné ho již opravit ani vymazat. Doklad v této podobě je možné předat odběrateli a z daňového hlediska se považuje za plnohodnotný stejně, jako doklad s platným kódem FIK.
Povinností uživatele je ale tento doklad do 48 hodin zaevidovat na serveru EET. Tuto dodatečnou evidenci lze provést (po odstranění příčin, které způsobily poruchu) opětovným vytištěním dokladu. Program se při tomto opakovaném tisku opět pokusí doklad zaevidovat a pokud se to podaří, vytiskne doklad s kódem FIK. Tento doklad ale již není potřeba dodatečně posílat odběrateli, neboť tomu stačí původní doklad s kódem PKP! Další možnost, jak dodatečně doklady zaevidovat, je provést hromadnou kontrolu odeslání do EET, která je popsána níže.
Povinné údaje na dokladu
Kromě kódu FIK nebo PKP se na dokladu vytisknou další povinné údaje dle Zákona č.112/2016 Sb., o evidenci tržeb (ZoET), § 20.:
režim tržby, číslo provozovny (přidělené finančním úřadem), číslo pokladny, datum a čas tržby, bezpečnostní kód poplatníka (BKP).
Příklad
tisku s kódem FIK
Režim/Provozovna/Pokladna/Datum:
běžný/11/1/4.2.2017 11:56:44
FIK:
41bbd16e-dc5e-4f2e-b83c-a4f9e3e7695d-ff
BKP:
B05DD5B3-ED6D0AF5-3A574A6B-3E1DE0BA-DB10001D
Příklad
tisku s kódem PKP
Režim/Provozovna/Pokladna/Datum:
běžný/11/1/4.2.2017 12:03:32
PKP:
KnHjYCR02057ku3dnpY+GLYp4YE5i5Cw0QDaa4+lHJJj+hyM8OlFcaAjNEsLY4PbVJJ4
6R7h0cigd2XwZAMWV+wYo1/atsFUnv7fpnjjlbJ6Lci+S6g5Iyzy/e34bPGzEYT9INLHl1jXA
lygNYgO27PuE/v8En8U5Gnjaex7O1l+4o37SoDTvTHevlMh1uhCYYopoEJ94pPhAPfgqQX43P
DqU68+NenqxEX31gPRzbW/pHkr82i5H1o5E9XKaMf1J39vfpkrAGj/1h+TuYz0hlS9rbYP42X
MK1UDPJzZZ0FoZ2jfesSCZ66t0uwis6u99e6tgAudUiTnAiHkPYFZdg==
BKP:
840A329F-88BF0594-BCBD2F63-D788C713-4AC8AC75
Dodací listy za hotové
Nejčastější
typ dokladu, který musí být zaevidován do EET, je dodací list za hotové ve
formě daňového dokladu, tedy druh dodacího listu = 3. Tyto DL inkasuje řidič
při rozvozu a proto musí odběrateli předat DL, vytištěný s náležitostmi EET.
Dále se tento DL používá pro tzv. drobný prodej zákazníkům, kteří si odebírají
zboží přímo ve výrobně.
Zde
je nutné si uvědomit, že DL je možné libovolně opravovat, tisknout a mazat dle
potřeby do té doby, než se zadá datum úhrady a DL se vytiskne. Potom je DL
zaevidován do EET, uzamčen a není možné s ním dále manipulovat.
Generování
data úhrady na DL je možné ovlivnit parametrem
PARAMSG / FRMDLIST / g_uhrady.
Pokud je nastaven na hodnotu 1, tak se při vytváření nového DL za hotové
(ať už při ručním pořízení DL nebo při automatickém generováni DL ze stálých
objednávek nebo z EDI) dosadí automaticky datum DL do data úhrady. Pokud je
parametr nastaven na hodnotu 0, tak je nutné datum úhrady zadat ručně.
Faktury za hotové
Faktury
za hotové fungují obdobně jako dodací listy. Pokud vytváříme faktury z pořízení
DL (klávesou F7), které rozváží a inkasuje řidič v den rozvozu,
nastavíme si automatické generování data úhrady faktury shodně s datem
vystavení faktury. K tomu je určen parametr PARAMSG / FAKTURACE / g_uhrady,
který nastavíme na hodnotu 1 a u daného obchodního partnera zadáme Forma
úhrady = Hotově a Splatnost faktury = 0.
Tento
popis se rovněž týká standardních faktur vytvořených hromadnou fakturací. Pokud
je ale u obchodního partnera Splatnost faktury >0, datum úhrady se
při vytvoření faktury nedosadí. Je potřeba ho zadat ručně až po skutečném
uhrazení faktury a fakturu vytisknout.
Vytištěním
faktury s formou úhrady v hotovosti, která má zadáno datum úhrady, se provede
její evidence do EET a uzamčení. Dále pak není možné fakturu opravovat nebo
mazat.
POZOR!
Do EET je
odeslána vždy celková částka za fakturu a to i v případě, že je zadána pouze
částečná úhrada. Pro evidenci částečných úhrad u hotovostních faktur proto
nepoužívejte program VYRAEX, ale vhodný účetní program s podporou EET.
Kontrola odeslání do EET
Jelikož
při odeslání dokladu do EET může dojít k poruše a doklad nebude odeslán, je
potřeba provádět denní kontrolu a neodeslané doklady dodatečně odeslat do 48
hod od data a času uvedeného na dokladu. Kontrolu je možné provádět buď
vizuálně nebo automaticky.
Pro
vizuální kontrolu je potřeba na formuláři Dodací listy / Faktury
zobrazit grid (tlačítko Najít) a
pomocí funkce Skrýt / Obnovit sloupce v gridu zaškrtnout
zobrazení sloupců Čas tržby a FIK. Doklady, které mají FIK = 1
nebyly zaevidovány.
Automatickou
kontrolu pro dodací listy spustíme volbou Expedice – Kontrola a
odeslání do EET a pro faktury volbou Fakturace – Kontrola a odeslání do
EET. V obou případech se zobrazí okno s datem, které je o 3 dny nižší než
aktuální datum. Chceme-li kontrolu provést hlouběji do historie, můžeme datum
přepsat na nižší. Po stisknutí tlačítka OK program vyhledá neodeslané
doklady, pokusí se je odeslat a zobrazí hlášku s počtem odeslaných dokladů.
Může se však stát, že i při této operaci dojde k technické poruše a program
nahlásí chybu:
Komunikace
s EET selhala.
V
takovém případě je potřeba kontrolu zkusit později nebo po odstranění technické
poruchy.
Kontrolu
na odeslání do EET je potřeba provádět opakovaně do té doby než se zobrazí
zpráva:
Kontrola
EET proběhla.
Odesláno
0 dokladů.
Instalace EET na uživatelské PC
Pro
zajištění výše uvedené funkčnosti je potřeba, aby uživatelský počítač, na
kterém se EET provádí, splňoval tyto požadavky:
-
operační systém Windows 7 a výše,
-
instalace Microsoft .NET Framework 4.5,
-
registrace COM objektu pro EET komunikaci.
Kontrolu,
zda je počítač schopen EET komunikace a instalaci potřebných komponent provádí
dodavatel programu VYRAEX.
U
počítače, určeného k EET komunikaci, musí být v příslušném Vyraex.ini v
sekci [Main] zadáno EET=1.
Nastavení parametrů pro EET
Parametry
pro nastavení funkčnosti EET jsou uloženy v konfiguraci v sekci PARAMSG/EET.
Tyto parametry nastavuje dodavatel programu VYRAEX při instalaci a běžnému
uživateli se nedoporučuje je měnit, neboť
jejich změna by mohla způsobit nefunkčnost EET komunikace.
Ve
zkušebním období, tedy před termínem ostrého spuštění EET, je možné měnit
hodnotu parametru rezim takto: 2 = režim EET je vypnut, 0 = režim EET je
zapnut.
V
ostrém provozu již musí zůstat trvale nastaveno: rezim = 0.
Pokud
dochází k poruchám při komunikaci se serverem EET, což se projeví vytištěním
PKP místo FIK, může být příčinou pomalé připojení na internet. V takovém
případě zvyšte dobu odezvy např. na 5000 ms (milisekund): PARAMSG/EET/sendTimeout
= 5000.
Minimální
hodnota tohoto parametru je 2000 ms.