ELEKTRONICKÁ EVIDENCE TRŽEB (EET)

 

 

EET se v programu VYRAEX týká faktur a dodacích listů (obecně dokladů) hrazených v hotovosti. Doklady se do EET neodesílají v okamžiku pořízení dokladu, ale až při tisku. Podmínkou pro odeslání do EET je, že doklad má vyplněno datum úhrady. Doklady bez zadaného data úhrady nejsou při tisku odesílány do EET. To znamená, že po pořízení dokladu za hotové má obsluha možnost doklad vymazat nebo opakovaně opravovat i tisknout do té doby, než je spuštěn tisk dokladu se zadaným datem úhrady.

 

Při tisku dokladu (resp. těsně před jeho vytištěním) program automaticky spustí proces pro zaevidování dokladu do systému EET na portálu Finanční správy (server EET). Při této operaci mohou nastat následující situace:

 

Doklad by úspěšně zaevidován

 

Pokud byl doklad úspěšně zaevidován na serveru EET, je mu přidělen unikátní fiskální identifikační kód (FIK), který se vytiskne na dokladu. Doklad je automaticky uzamčen a není možné ho již opravit ani vymazat. Při opakovaném tisku dokladu už k další evidenci na serveru EET nedochází a doklad se vytiskne ve shodné podobě jako při prvním tisku.

 

Doklad nebyl zaevidován

 

V důsledku poruchy technického zařízení, výpadku internetové komunikace na počítači uživatele atd. se muže stát, že doklad nebude možné na serveru EET zaevidovat. V takovém případě program během 2 – 5 sekund automaticky přeruší pokus o evidenci dokladu, do kódu FIK přiřadí hodnotu 1 a vygeneruje podpisový kód poplatníka (PKP), který se vytiskne na dokladu místo kódu FIK. Doklad je automaticky uzamčen a není možné ho již opravit ani vymazat. Doklad v této podobě je možné předat odběrateli a z daňového hlediska se považuje za plnohodnotný stejně, jako doklad s platným kódem FIK.

 

Povinností uživatele je ale tento doklad do 48 hodin zaevidovat na serveru EET. Tuto dodatečnou evidenci lze provést (po odstranění příčin, které způsobily poruchu) opětovným vytištěním dokladu. Program se při tomto opakovaném tisku opět pokusí doklad zaevidovat a pokud se to podaří, vytiskne doklad s kódem FIK. Tento doklad ale již není potřeba dodatečně posílat odběrateli, neboť tomu stačí původní doklad s kódem PKP! Další možnost, jak dodatečně doklady zaevidovat, je provést hromadnou kontrolu odeslání do EET, která je popsána níže.

 

 

Povinné údaje na dokladu

 

Kromě kódu FIK nebo PKP se na dokladu vytisknou další povinné údaje dle Zákona č.112/2016 Sb., o evidenci tržeb (ZoET), § 20.:

režim tržby, číslo provozovny (přidělené finančním úřadem), číslo pokladny, datum a čas tržby, bezpečnostní kód poplatníka (BKP).

 

Příklad tisku s kódem FIK

Režim/Provozovna/Pokladna/Datum: běžný/11/1/4.2.2017 11:56:44

FIK: 41bbd16e-dc5e-4f2e-b83c-a4f9e3e7695d-ff

BKP: B05DD5B3-ED6D0AF5-3A574A6B-3E1DE0BA-DB10001D

 

Příklad tisku s kódem PKP

Režim/Provozovna/Pokladna/Datum: běžný/11/1/4.2.2017 12:03:32

PKP: KnHjYCR02057ku3dnpY+GLYp4YE5i5Cw0QDaa4+lHJJj+hyM8OlFcaAjNEsLY4PbVJJ4

6R7h0cigd2XwZAMWV+wYo1/atsFUnv7fpnjjlbJ6Lci+S6g5Iyzy/e34bPGzEYT9INLHl1jXA

lygNYgO27PuE/v8En8U5Gnjaex7O1l+4o37SoDTvTHevlMh1uhCYYopoEJ94pPhAPfgqQX43P

DqU68+NenqxEX31gPRzbW/pHkr82i5H1o5E9XKaMf1J39vfpkrAGj/1h+TuYz0hlS9rbYP42X

MK1UDPJzZZ0FoZ2jfesSCZ66t0uwis6u99e6tgAudUiTnAiHkPYFZdg==

BKP: 840A329F-88BF0594-BCBD2F63-D788C713-4AC8AC75

 

 

Dodací listy za hotové

 

Nejčastější typ dokladu, který musí být zaevidován do EET, je dodací list za hotové ve formě daňového dokladu, tedy druh dodacího listu = 3. Tyto DL inkasuje řidič při rozvozu a proto musí odběrateli předat DL, vytištěný s náležitostmi EET. Dále se tento DL používá pro tzv. drobný prodej zákazníkům, kteří si odebírají zboží přímo ve výrobně.

 

Zde je nutné si uvědomit, že DL je možné libovolně opravovat, tisknout a mazat dle potřeby do té doby, než se zadá datum úhrady a DL se vytiskne. Potom je DL zaevidován do EET, uzamčen a není možné s ním dále manipulovat.

 

Generování data úhrady na DL je možné ovlivnit parametrem  PARAMSG / FRMDLIST / g_uhrady.  Pokud je nastaven na hodnotu 1, tak se při vytváření nového DL za hotové (ať už při ručním pořízení DL nebo při automatickém generováni DL ze stálých objednávek nebo z EDI) dosadí automaticky datum DL do data úhrady. Pokud je parametr nastaven na hodnotu 0, tak je nutné datum úhrady zadat ručně.

 

 

Faktury za hotové

 

Faktury za hotové fungují obdobně jako dodací listy. Pokud vytváříme faktury z pořízení DL (klávesou F7), které rozváží a inkasuje řidič v den rozvozu, nastavíme si automatické generování data úhrady faktury shodně s datem vystavení faktury. K tomu je určen parametr PARAMSG / FAKTURACE / g_uhrady, který nastavíme na hodnotu 1 a u daného obchodního partnera zadáme Forma úhrady = Hotově a Splatnost faktury = 0.

 

Tento popis se rovněž týká standardních faktur vytvořených hromadnou fakturací. Pokud je ale u obchodního partnera Splatnost faktury >0, datum úhrady se při vytvoření faktury nedosadí. Je potřeba ho zadat ručně až po skutečném uhrazení faktury a fakturu vytisknout.

 

Vytištěním faktury s formou úhrady v hotovosti, která má zadáno datum úhrady, se provede její evidence do EET a uzamčení. Dále pak není možné fakturu opravovat nebo mazat.

 

POZOR! Do EET je odeslána vždy celková částka za fakturu a to i v případě, že je zadána pouze částečná úhrada. Pro evidenci částečných úhrad u hotovostních faktur proto nepoužívejte program VYRAEX, ale vhodný účetní program s podporou EET.

 

 

Kontrola odeslání do EET

 

Jelikož při odeslání dokladu do EET může dojít k poruše a doklad nebude odeslán, je potřeba provádět denní kontrolu a neodeslané doklady dodatečně odeslat do 48 hod od data a času uvedeného na dokladu. Kontrolu je možné provádět buď vizuálně nebo automaticky.

 

Pro vizuální kontrolu je potřeba na formuláři Dodací listy / Faktury zobrazit grid (tlačítko Najít) a  pomocí funkce Skrýt / Obnovit sloupce v gridu zaškrtnout zobrazení sloupců Čas tržby a FIK. Doklady, které mají FIK = 1 nebyly zaevidovány.

 

Automatickou kontrolu pro dodací listy spustíme volbou Expedice – Kontrola a odeslání do EET a pro faktury volbou Fakturace – Kontrola a odeslání do EET. V obou případech se zobrazí okno s datem, které je o 3 dny nižší než aktuální datum. Chceme-li kontrolu provést hlouběji do historie, můžeme datum přepsat na nižší. Po stisknutí tlačítka OK program vyhledá neodeslané doklady, pokusí se je odeslat a zobrazí hlášku s počtem odeslaných dokladů. Může se však stát, že i při této operaci dojde k technické poruše a program nahlásí chybu:

Komunikace s EET selhala.

V takovém případě je potřeba kontrolu zkusit později nebo po odstranění technické poruchy.

 

Kontrolu na odeslání do EET je potřeba provádět opakovaně do té doby než se zobrazí zpráva:

Kontrola EET proběhla.

Odesláno 0 dokladů.

 

 

Instalace EET na uživatelské PC

 

Pro zajištění výše uvedené funkčnosti je potřeba, aby uživatelský počítač, na kterém se EET provádí, splňoval tyto požadavky:

- operační systém Windows 7 a výše,

- instalace Microsoft .NET Framework 4.5,

- registrace COM objektu pro EET komunikaci.

Kontrolu, zda je počítač schopen EET komunikace a instalaci potřebných komponent provádí dodavatel programu VYRAEX. 

U počítače, určeného k EET komunikaci, musí být v příslušném Vyraex.ini v sekci [Main] zadáno EET=1.

 

 

Nastavení parametrů pro EET

 

Parametry pro nastavení funkčnosti EET jsou uloženy v konfiguraci v sekci PARAMSG/EET. Tyto parametry nastavuje dodavatel programu VYRAEX při instalaci a běžnému uživateli se nedoporučuje je měnit, neboť jejich změna by mohla způsobit nefunkčnost EET komunikace.

 

Ve zkušebním období, tedy před termínem ostrého spuštění EET, je možné měnit hodnotu parametru rezim takto: 2 = režim EET je vypnut, 0 = režim EET je zapnut.

V ostrém provozu již musí zůstat trvale nastaveno: rezim = 0.

 

Pokud dochází k poruchám při komunikaci se serverem EET, což se projeví vytištěním PKP místo FIK, může být příčinou pomalé připojení na internet. V takovém případě zvyšte dobu odezvy např. na 5000 ms (milisekund): PARAMSG/EET/sendTimeout = 5000.

Minimální hodnota tohoto parametru je 2000 ms.